Senin, 23 November 2015

Shaman Sebagai Penyembuh

Shaman Sebagai Penyembuh

Bomoh perkataan telah dibawa ke dalam bahasa yang sama dari Siberia. Walaupun di sana, konotasi adalah sebagai penyembuh. Tugas-tugas yang bomoh mungkin termasuk berdoa untuk tanaman yang baik, menjalankan upacara majlis khas, membaca masa depan, atau mentafsirkan peristiwa yang lepas.

Healing mungkin adalah pekerjaan yang paling penting seorang dukun.

Dalam beg ubatnya, bomoh itu mempunyai pengetahuan yang luas herba semulajadi dan tumbuhan lain yang memegang kualiti penyembuhan. Ini dia boleh membuat ke dalam teh, tuam, salap, atau membakar kemenyan sebagai satu. Dia boleh menambah satu atau lebih bahan vegetatif untuk kebakaran kecil dan noda orang yang perlu sembuh.

Sebagai penyembuh, bomoh cuba memulihkan kuasa peribadi individu. Pepatah lama fikiran mengenai perkara pasti boleh digunakan untuk apa yang bomoh tidak. Tersirat di sini, sudah tentu, adalah tanggapan bahawa badan boleh sembuh dengan sendirinya.

Michael Harner dalam bukunya, The Way of Shaman, memberitahu kita bahawa shamanisme adalah sistem kuno metodologi penyembuhan minda-badan. Sains moden menyediakan banyak contoh fikiran penyembuhan badan.

Jika jenis penyakit orang itu sebegitu serius bomoh boleh pergi ke sebuah negara diubah kesedaran. Dalam keadaan berkhayal bomoh berfungsi untuk mengembalikan kuasa peribadi pesakit. Dia melakukan ini dengan komunikasi langsung dengan Dunia Roh. Dalam keadaan ini, dia mendengar, melihat dan merasakan kehadiran entiti lain. Ia adalah dalam rangka kerja ini bahawa dia meminta bantuan untuk menyembuhkan pesakit beliau.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar