Senin, 23 November 2015

Selesema Babi - Sekiranya I Still perlu bimbang?

Selesema Babi - Sekiranya I Still perlu bimbang?

Tidak, wabak itu tidak berakhir dan ya, anda masih perlu mengambil berat. Walaupun kes dan kematian telah turun, mereka masih wujud dan mereka masih boleh dianggap satu ancaman. CDC tidak menurunkan tahap pandemik dari titik tertinggi enam, yang menunjukkan mereka masih melihatnya sebagai masalah global.

Terdapat dua sebab untuk kebimbangan dengan virus ini. Hakikat bahawa ia masih aktif adalah jelas. Walaupun nombor kes telah menurun secara mendadak, mereka tidak berhenti. Masalah kedua ialah mutasi. Virus influenza bermutasi yang sangat pesat, yang adalah mengapa terdapat tembakan selesema baru setiap tahun. Ia mengambil masa yang lama untuk virus bermutasi dan vaksin yang akan dihasilkan.

Manakala mereka yang mencipta vaksin perlu membuat tekaan berpendidikan setiap tahun untuk ketegangan yang paling lazim, mereka biasanya mendapat dengan betul. Setakat ini, vaksin H1N1 semasa bekerja bagi kebanyakan orang, namun tidak satu pertiga daripada mereka di Amerika Syarikat telah menerima vaksinasi. Sehingga April 2010, negeri-negeri Selatan masih melihat wabak.

Mengenai mutasi, ini adalah sesuatu yang boleh mengambil berat tentang, tetapi anda perlu menyedarinya. Mutasi semasa utama adalah ketahanan terhadap ubat antiviral, Tamiflu. Mutasi lain yang mungkin akan muncul, tetapi untuk masa kini vaksinasi semasa kemungkinan besar akan melindungi anda.

Tidak semua orang boleh mendapatkan vaksinasi untuk pelbagai sebab. Alahan, kos dan penyakit-penyakit lain yang paling biasa. Lain-lain memilih untuk tidak, dan sekali lagi terdapat pelbagai sebab. Malangnya, yang meninggalkan anda dibuka kepada jangkitan.

Bagi orang-orang, langkah-langkah pencegahan adalah satu kemestian. Membasuh tangan dengan kerap adalah amat penting. Jangan sentuh muka anda dengan tangan anda juga penting. Dari semasa ke semasa lap barangan kerap disentuh seperti tombol pintu, pemegang paip, suis lampu, telefon, dan lain-lain Jika anda tidak boleh membasuh tangan anda, dengan menggunakan sanitizer tangan pada majlis boleh membantu.

Jika anda menangkap selesema dan mengesyaki ia selesema babi, pergi ke doktor dengan segera. Kakitangan pejabat mungkin akan meletakkan anda dalam kawasan yang berasingan dan memberikan topeng, kerana ia masih amat mudah berjangkit. Langkah ini melindungi orang lain di sekeliling anda. Walaupun sesetengah strain virus ini Tamiflu tahan, terdapat antiviral lain yang ada yang boleh membantu.

Terdapat beberapa rawatan rumah yang boleh membantu anda, anda perlu datang ke bawah dengannya. Jika anda tahu anda telah terdedah, Echinacea boleh memberi manfaat. Ia boleh diambil selama sepuluh hari hingga dua minggu pada satu masa, lebih lama daripada itu dan ia boleh merosakkan sistem imun anda. Jangan mengambil goldenseal untuk sistem imun anda, kerana ia tidak membantu di kawasan itu. Ia digunakan lebih untuk aduan pencernaan.

Bawang putih, vitamin C dan zink juga boleh menjadi berguna. Pastikan anda mengikuti arahan pakej, kerana terlebih dos pada C dan zink boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan yang serius. Cherry kulit atau madu dan lemon boleh membantu dengan batuk. Licorice dan akar Marshmallow boleh kot tekak.

Terdapat kesan sampingan dan interaksi dengan semua herba ini, jadi pasti bercakap dengan doktor anda tentang menggunakan mereka. Beri doktor senarai semua ubat-ubatan, makanan tambahan dan herba yang anda ambil untuk mengelakkan interaksi berbahaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar