Senin, 23 November 2015

Kebimbangan Berpeluh - Bagaimana Menangani kebimbangan Berpeluh dalam Tetapan sosial

Kebimbangan Berpeluh - Bagaimana Menangani kebimbangan Berpeluh dalam Tetapan sosial

Adakah anda pernah dalam keadaan di mana anda dikelilingi oleh ramai orang dan tiba-tiba, anda mula berasa seperti berpeluh anda seperti babi? Adakah terdapat pernah satu masa di mana anda mempunyai untuk menyampaikan ucapan di hadapan ramai orang dan anda berasa seperti anda mandi dengan peluh anda sendiri? Adakah anda bekerja sehingga peluh apabila anda berada dalam sosial menuntut peristiwa? Adakah anda pernah mendengar ungkapan, kebimbangan berpeluh?

Kebimbangan berpeluh adalah suatu keadaan di mana seseorang berpeluh berlebihan semasa tempoh kebimbangan atau tekanan. Ini biasanya berlaku semasa acara sosial atau dengan hanya berfikir tentang sesuatu yang akan mencetuskan orang itu merasa tertekan. Ini bukan satu keadaan perubatan, sebaliknya, psikologi mencetuskan tindak balas badan yang tidak normal.

Terdapat beberapa faktor atau rangsangan yang telah disenaraikan oleh pakar-pakar yang mungkin boleh mencetuskan bermulanya berpeluh sedalam-dalamnya. Yang pertama ini tiga faktor utama adalah faktor mental dan emosi. Ini memainkan peranan penting dalam pengeluaran peluh. Apabila anda menjadi tertekan, cemas atau gelisah, ini boleh mencetuskan berlakunya hiperhidrosis. Peluh berlebihan berlaku apabila seseorang itu berfikir tentang emosi negatif seperti bimbang tentang peperiksaan atau mesyuarat, atau menjadi tertekan atau cemas. Oleh kerana perasaan gemuruh dan semua emosi negatif, kelenjar peluh dalam badan menjadi dirangsang dan mula untuk menghasilkan peluh. Tetapi jika ia menjana peluh lebih maka ia tetap harus, ia menjadi peluh berlebihan.

Anak kedua daripada faktor-faktor ini yang dimaksudkan ialah diet seseorang. Ini amat mempengaruhi kadar metabolisme badan. Terdapat beberapa makanan yang akan membuat anda menghasilkan berpeluh lebih. Yang mengandungi kafein, makanan pedas, berminyak dan kadang-kadang mencetuskan badan untuk menghasilkan peluh lagi. Makanan ini boleh mempengaruhi badan untuk meningkatkan pengeluaran peluh. Jadi, ia adalah idea yang lebih baik untuk menjauhkan diri dari makanan yang mengandungi rempah-dan mereka yang mempunyai kafein supaya tidak meningkatkan permintaan badan untuk nutrien.

Perkara terakhir yang perlu diambil kira adalah genetik atau pra-pelupusan genetik orang itu. Ia sentiasa menekankan bahawa walaupun dalam cara yang sedikit, genetik memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia. Sama ada ia belajar tentang komposisi DNA kepada ciri-ciri yang membuat anda berbeza daripada yang lain. Ambil ini sebagai contoh: jika ibu anda mempunyai sejarah mempunyai hiperhidrosis, terdapat peluang yang lima puluh peratus bahawa anda boleh mempunyai keadaan itu juga. Jika anda masih tidak mengalami keadaan seperti ini, anda masih perlu melihat seorang pakar bagi menyelamatkan diri dari rasa malu yang mempunyai keadaan berpeluh berlebihan.

Kebimbangan berpeluh boleh dan akan menjadi keadaan yang melemahkan bagi sesetengah orang. Terutama orang-orang yang sentiasa berada dalam menuntut situasi seperti mesyuarat syarikat, menyampaikan ucapan dan walaupun hanya menjadi sekitar orang. Ini mungkin kedengaran pelik, tetapi ia adalah cukup benar. Kira-kira 3 juta orang mempunyai masalah berpeluh ini dan kebanyakan mereka tidak mempunyai idea bagaimana untuk mengawal ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar